Att vakna på landet


en solig morgon, himpansungen sover, känner jag inte riktigt har koll på
varför jag vaknar.
Då. Då hör jag råmandet från vildmarken (eller hagen strax utanför mitt fönster).
Jag står i givakt på nolltid och hör hur hästarna skenar iväg, jag anar oråd, rusar ut och kollar i fönstern efter förrymda hästar men de står oroligt och trampar vid vattenhålet (karet). Då kommer det igen, råmandet från helvetet.

Jag hittar M vid frukostbordet och jag undrar vad fan det är frågan om halv sex på morgonen?
"-Dom råmade på mig när jag hämtade tidningen, de vill ha nytt bete. "

Men vad i helvete! De har gått på det betet i fyra dagar, max. Det är MASSOR av bete. Vad är det för bortskämda individer?! Fyra hästar hade klarat sig där hela sommaren, lätt.
"-dom funkar så" säger den skolade bonden och jag svassar iväg ut i gummisappar och Ms skjorta för att ge hästarna lite hö och vatten. Vad jag inte räknade med var att det stod en kör på femton kossor och skrek efter mig på vägen upp. Chocken innan koffeinintag och det höga tonläget vid denna tidpunkt gjorde jag höll på att trilla omkull. 
Jag blev närapå lite generad och drog lite i skjortan.

Vafan. Sån uppmärksamhet har jag inte fått på många år.



Iaf.

Dagen bjuder på en skriande längtan efter vår årliga tur till Köpenhamn.
Öl i solen och oanständig sex på hotellrummet.

Snart drar vi!


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Som när man var yngre och gick förbi byggarbetsplatser. Nu är det alldeles tyst, hur många gånger man än går förbi. Men förr brölades det!

2010-07-15 @ 22:44:54
Postat av: Åsa

Exakt!

2010-07-16 @ 14:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0